Hulp bij leerproblemen

Mindset

De term ‘mindset’ staat voor de manier waarop je denkt over jezelf en in het bijzonder over je intelligentie en kwaliteiten.

“Ik ben gewoon slecht in rekenen”. “Ik snap dit niet en zal het ook nooit leren”.

Bovenstaande uitspraken zijn regelmatig te horen bij kinderen die moeite hebben met onderdelen van de leerstof. Kinderen met een vaste mindset geloven dat hun persoonlijke eigenschappen vaststaan. Je bent met een bepaalde ‘hoeveelheid’ intelligentie en kwaliteiten geboren en hiermee zul je het de rest van je leven moeten doen. Kinderen met een groeimindset geloven dat ze zichzelf steeds kunnen blijven verbeteren en ontwikkelen. Je talenten zijn slechts het startpunt en je kunt steeds blijven groeien door hard te werken en ervaring op te doen.

Een leerweg is bezaaid met kuilen: leerkuilen. Een daadwerkelijke leerervaring zorgt ervoor dat je eerst een kuil inglijdt, waarna je er met de juiste tools weer uit kunt krabbelen. Je hebt gereedschap nodig om uit de kuil te klimmen. Pas wanneer je aan de andere kant van de kuil weer vaste grond onder je voeten krijgt, kun je zeggen dat je echt iets geleerd hebt.

Visitekaartje logo kuil Ik heb gekozen voor een logo van zo’n leerkuil. In mijn begeleiding besteed ik namelijk aandacht aan de mindset van de leerling en probeer ik de groeimindset te bevorderen. Wanneer de leerling echt iets gaat leren, kan ik hem/haar de juiste tools in handen geven en deze op efficiënte wijze leren inzetten. Bij een groeimindset hoort namelijk ook dat je om hulp kunt vragen als je er zelf niet uitkomt.

Soms is het nodig om voordat de werkelijke remedial teaching start, uitgebreid aandacht te besteden aan de mindset. Dit kan ook heel nuttig zijn bij hoogbegaafde leerlingen die een vaste mindset ontwikkeld hebben. We werken dan het werkboek Mindset door in een serie van 7 lessen. Een goede investering want uiteindelijk wint een sterke groeimindset het van intelligentie!

Annemieke van Willigen foto

Contactinformatie